dimecres, 26 d’agost de 2015

El Consum és de les dones





Nosaltres decidim, és el títol del llibre de Gemma Cernuda, experta en Comunicació. Doncs sí, segons el llibre, el consum és femení. La raó està en què, un 80% de les dones, amb possibilitats de fer-ho, decideix quin ha de ser el  producte que necessita adquirir. Sigui un producte per la família, per un altre persona, per a la llar, o per elles mateixes. Un altre dada interesant, fa referencia en què també som més participatives a les xarxes socials. Per donar-vos un exemple: a Facebook, som un 60%, les dones que hi som representades, a banda, cal dir que no tenim mandra alhora de suggerir i recomanar si hi ha quelcom que ens ha satisfet o agradat.

En canvi, es dóna la paradoxa, de que a pesar de ser les grans decisores de les compres, els productes o serveis que consumim aquets estan dissenyats, produïts o comercialitzats per homes. I, ja podeu imaginar-vos! John Gray dòna el el clau amb el títol del seu llibre, “Els homes són de Mart i les dones de Venus”. Si ho traduïm i apliquem a la vida corrent, això significa  trobar-se amb un model de consum que s’allunya de les nostres expectatives, o bé que la manera de comercialitzar-lo no ens representa en absolut. Malgrat això, o bé perquè no tenim altre opció, o perquè ens acabem resignant, a contracor, ho comprem.

Així doncs, tenir els ulls oberts a les necessitats de les dones potser un gran potencial de negoci, ho dic per a possibles emprenedors. Una dona contenta pot recomanar un producte vint-i-set vegades. L’home sols ho fa cinc. Així que prenguin nota, si algú pensa en emprendre un negoci. La satisfacció és rentable, per tant, fer coses pensades en femení, des de la seva creació, passant  per la producció, i la comercialització, els asseguro que és negoci segur. Això si, a de cobrir expectatives reals.

Val a dir que hi ha marques que ho estan fet molt bé. Per posar exemples, una marca en concret, ens han ensenyat dones de totes les mesures que també s’hidraten la pell, d’altres han facilitat la manipulació del producte, fent-lo pràctic o en embolcall transparent, altres ens estalvien temps, d’altres han adaptat el seu producte al cos femení. També trobem exemples des de la vessant de la comunicació, podem dir que algunes marques ens han emocionat, o han fet de l’empatia l’argument principal per vendre’ns un producte. A totes elles, els hi hem de donar les gràcies, perquè han pensat en com som, pensem i actuem les dones. Per recompensar-les, han aconseguit la nostre aprovació.

Per tant, el que vull dir amb aquest post, és que hem de ser més selectives amb qui no ens respecta. Recordeu, nosaltres decidim, i som majoria. Així que diem no, als dissenyadors que utilitzen models irreals, per promocionar la seva marca, als que utilitzen patronatges que no s’adapten a nosaltres, o amb dissenys impossibles de portar, a les marques amb explotació de persones, mostrant-se lluny de l’ètica, l’honestedat i transparència. Trenquem tòpics d’un món femení pintat de rosa. Sols un 3% de dones els agrada aquest color. Doncs per què per defecte ens empaqueten qualsevol producte en rosa, i a més, ens ho fan pagar més car que el mateix producte versió masculina?  A tots ells, diem-los que no.

En definitiva, pregunteu-vos, qui organitza les prioritats de la família? qui s’encarrega d’omplir la nevera, tria les vacances, decidir l’oci, la roba, l’escola, l’assegurança mèdica. Així que, si tenim en compta totes aquestes oportunitats de consum, i seguim els criteris proposats, sense ser pretenciosa, dono per segur que alguna cosa canviarem.

Glòria Planas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada